Hospital per a vianants de l'Hospitalet de l'Infant

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Cases singulars

Comarca: Baix Camp

Municipi: Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant

Adreça: Plaça del Pou

Antic hospital fundat el 1346 per l'Infant Pere, fill de Jaume II i Blanca d'Anjou, per tal d'acollir els vianants que passaven pel Coll de Balaguer.

Tipus monument: Civil. Hospital.

Estil: Gòtic

Datació: S. XIV

Localització: Al nucli de l'Hospitalet de l'Infant

L'hospital de l'infant Pere era un notable edifici gòtic, de planta quadrada ( 54,43 m. de costat), centrat per un pati i protegit per muralles d'una alçada mitjana de 11,70 m. Al centre dels murs N i S, s'hi alçaven sengles torres. Segons algunes opinions, n'ha havia una a cada angle. La porta d'accés, única, sembla que era a la base de la torre septentrional. Murs fets de paredat de pedra amb morter de calç i sorra, i de carreus als angles, la torre amb els seus merlets, que centra el llenç de mur septentrional i l'àmbit del pati interior, ara plaça al voltant de la qual s'han anat fent, des del segle passat, petites cases de caire senzill. La capella era situada a l'ala de llevant. Ha estat restaurat recentment i recuperat com a element patrimonial de la ciutat.

L'antic hospital per a vianants que l'any 1344 l'Infant Pere, fill de Jaume II, fundà al N del Coll de Balaguer, equidistant de Tarragona i de Tortosa, en el camí de Barcelona a València, fou l'origen de l'actual poble de l'Hospitalet de l'Infant. Sovint, hom l'ha confós amb l'hospital que, anys enrera, cap al 1308 o 1309, havia fundat la reina Blanca d'Anjou, mare de l'Infant Pere, al lloc del Perelló. D'aquest hospital, no en queda rastre. La construcció, que complí la seva missió d'acollida de viatgers fins a principis del segle XIX, es va veure involucrada, per ser una fortificació, a la guerra civil catalana del segle XVI, a la Guerra dels Segadors (batalla del Coll de Balaguer, 1640), va ser objecte d'atacs corsaris i greument afectada durant la Guerra del Francès, fets que implicaren el seu deteriorament.

Tipus: BCIN, monument històric

Disposició: Decret

Data disposició: 22/04/1949

Publicació: BOE 05/05/1949

Titularitat: publica

Bibliografia:

CATALÀ, P., Els castells catalans, Rafael Dalmau, Barcelona, 1973.

FORT, E., El trànsit pel Coll de Balaguer, Barcelona, 1974.

Ús i funció actual: Habitatge. Espai de comunicació.

Adreça: Plaça del Pou

Telèfon: 977 823 328 Ajuntament