Torre de Vandellòs o Ca la Torre

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Torres i muralles

Comarca: Baix Camp

Municipi: Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant

Adreça: Plaça del Doctor Gil-Vernet, 6

Casa pairal més significativa del municipi de Vandellòs, que pren el seu nom d'aquest element arquitectònic, una torre de defensa del segle XVI. Ca la Torre és un equipament cultural format per l'antiga casa pairal de la família Gil-Vernet i la torre de defensa del segle XVI, futura seu de l'Arxiu Històric, amb espai per a entitats, i una àrea d'exposició i interpretació del patrimoni. Els jardins posteriors a l'equipament estaran habilitats per a activitats socials i cultural a l'aire lliure, i la torre medieval es pot visitar. Es preveu l'inici d'activitat a finals de 2012.

Tipus monument: Militar. Torre.

Estil: Obra popular

Datació: S.XVI

Localització: Al nucli de Vandellòs

Torre de planta quadrada amb galeria superior correguda que es troba envoltada per una casa situada a la part antiga de la vila. La torre, que fa 4 x 3 metres de base i 12 metres d'alçada, és obra de paredat amb còdols i reforços de carreu. La construcció podria datar del segle XVI, aprofitant elements anteriors d'altres edificacions, com ara els permòdols que devien constituir la base dels matacans. Presenta diverses modificacions i reparacions d'èpoques posteriors. Aquesta finca és actualment la casa pairal dels metges Gil Vernet.

Antiga torre de defensa, possiblement del segle XVI, aprofitada per a construir una casa que porta a la façana la data de 1877. A l'edat mitjana, el terme del castell de Tivissa comprenia tot l'antic territori de Tivissa, com hom hi assenyala les fortaleses del Coll de Balaguer, l'Hospitalet, Vandellòs, Llaberia, Banyoles i Sant Blai. L'Infant Pere d'Aragó, comte de Prades, el 1350 expedí un decret declarant els veins de Vandellòs exempts de l'obligació de treballar a les muralles de Tivissa. A les darreries del segle XVIII es troben assisgnades a la senyoria del Duc de Cardona, amb el nom de baronia d'Entença, diverses poblacions entre les quals es troben Vandellòs i Tivissa.

Tipus: BCIN

Disposició: Decret