Església parroquial de Sant Miquel

Comarca: Tarragonès

Municipi: Vespella de Gaià

Adreça: Nucli històric

Aquesta església, que havia estat l'antiga capella del castell, és un petit temple de nau única amb volta apuntada i campanar d'espadanya.

Tipus monument: Religiós. Església

Estil: Romànic

Datació: Segle XII, XVI, XVII

Localització: Al turó ocupat pel castell de Vespella, on s'hi accedeix des de les cases del poble antic.

Al costat de l'església de Sant Miquel s'hi localitzen les restes de l'antic castell medieval i l'actual cementiri del poble. L'edifici és una construcció romànica de nau única amb dues capelles laterals, que ha patit diverses reformes al llarg del temps, essent encara visibles les restes de l'arc de mig punt de la primitiva construcció. La porta d'accés estaria orientada al sud-est, i està il·luminada només amb una finestra a cada ala, essent l'espai interior fosc. A l'interior, sota l'altar, s'hi conserven pintures al fresc d'estil gòtic-renaixentista i un tambor de columna o possiblement d'una creu de terme. Sota la porta d'entrada trobem un enterrament cobert amb tres lloses planes de pedra.

A l'exterior, culminant la façana, es troba el campanar, de triple espadanya, amb dos ulls en el pis inferior i un de central en el pis superior.

Aquesta construcció estaria relacionada amb el castell de Vespella, datat en el segle XII. Segons documents d'aquest segle, el castell ja estava edificat l'any 1167 i l'any 1212 n'era senyor Pere de Vespella. L'església podria datar d'aquesta època, quan era la capella del castell. Encastada en el mur septentrional del cementiri de la població s'hi troba una estela discoïdal de pedra sorrenca . En l'anvers mostra una creu grega en alt-relleu. El revers no presenta cap motiu decoratiu. El peu es deu conservar sencer i resta parcialment cobert per l'arrebossat del mur del cementiri. Fa 50 cm de diàmetre i 22 de gruix. El terra resta enrajolat i les parets dels murs interiors presenten un enguixat per damunt dels carreus, probablement del segle XVII o XVIII.

Titularitat: publica

Condicions de visita: Lliure

Ús i funció actual: Públic

Adreça: Nucli històric