Església de Santa Maria de Vila-rodona

Comarca: Alt Camp

Municipi: Vila-rodona

Adreça: Plaça dels Arbres

Església parroquial de Santa Maria de Vila-rodona. L'edifici és de planta de creu llatina, d'una sola nau amb capelles laterals.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Neoclàssic.

Datació: 1793-1797

Localització: Al centre del nucli urbà de la vila. Al costat de la plaça dels Arbres.

L'església parroquial de Santa Maria de Vila-rodona és un edifici de grans dimensions que fou bastit entre els anys 1793-1797 damunt un temple romànic anterior que havia quedat petit davant el creixement demogràfic del segle XVII.

Els suports són pilars i pilastres, i els arcs de mig punt. La nau central es coberix amb volta de canó amb llunetes, i el creuer amb cúpula damunt petxines, que es manifesta exteriorment en forma de cimbori vuitavat.

El campanar es troba als peus de l'església, a l'esquerra de la façana, i amb de prop de 60 metres és un dels més alts de la província. Té planta quadrada que s'alleugereix en convertir-se en octogonal en els dos cossos superiors vuitavats.

La façana és senzilla i va ser reconstruïda, juntament amb el campanar, fa pocs decennis. L'edifici és de paredat i pedra.

Les referències a aquesta església parroquial sòn força tardanes, bé que el lloc de Vila-rodona és documentat des del 959, quan Domènec va cedir a la catedral de Barcelona i al bisbe Guillem el lloc de Freixà, per tal d'edificar-hi un castell, i Vila-rodona, amb les seves viles i vilars.

Tot i que la parròquia de Santa Maria de Vila-rodona segurament déu tenir els seus origens en aquests primers segles de repoblament, no se´n tenen notícies directes fins a principis del segle XIII. L'any 1205 és consignat entre les signatures d'una venda el capellanus Ville Rotunde, anomenat Miquel. A partir d'aquesta data les mencions a la parròquia sovintegen.

A partir del segle XIV hom documenta perfectament els diferents altars bastits dins l'església.

L'església parroquial de Santa Maria de Vila-rodona fou bastida entre els anys 1793-1797 damunt un temple romànic anterior. Va pertànyer al Bisbat de Barcelona fins l'any 1957.

Una placa col·locada a la porta d'accés recorda que el 1954 es procedí a la reconstrucció de la torre i de la façana.

Tipus: BCIL, Bé Cultural d'Interès Local.

Disposició: Aprovació definitiva Comissió d'Urbanisme.

Data disposició: 10/12/2003

Publicació: DOGC, 10/02/2004

Titularitat: altres

Estat de conservació: Bo.

Bibliografia:

Gran Geografia Comarcal de Catalunya, vol. VII, Barcelona, 1982.

Catalunya romànica, vol XXI, Narcelona, 1995.

Accés: Fàcil.

Condicions de visita: Concertada.

Ús i funció actual: Culte. Parròquia.

Adreça: Plaça dels Arbres

Lloc web: http://www.vila-rodona.altanet.org