Museu de la Vila de Vila-rodona

Tipus de recurs: Museus, sales d'exposició i centres d'interpretació

Comarca: Alt Camp

Municipi: Vila-rodona

Adreça: C/ de les Hortes, 4

Museu municipal dedicat a la divulgació de la cultura arqueològica i etnològica.

Antecedents:

La formació i l'obertura al públic del Museu de Vila-rodona va ser l'any 1974. Llavors els Museu només disposava de la sala d'arqueologia. Al 1975 es creà l'associació "Els amics del Museu", per donar suport a aquesta entitat. Posteriorment, amb la col.laboració del poble, es van obrir nous espais, com la sala de geologia i del vidre, la de les eines del camp, la cuina i la sala de la indumentària. Durant la dècada dels noranta, s'iniciaren les millores del Museu, canviant l'ubicació d'aquest. El 1999 el nou Museu va obrir les portes a l'actual emplaçament.

Tipus de fons: Geologia, ciències naturals, història i etnologia.

Col·lecció:

El Museu té un fons de més de 2.000 peces, fruit de les donacions dels vila-rodonins. La temàtica és molt variada, abunden les eines del camp, de la casa rural, restes arqueològiques, una col.lecció paleontològica de fòssils de les contrades, vidres, indumentària. Degut a l'espai, l'exposició permanent només pot mostrar una part molt petita de les seves peces, sent aquestes les més representatives i les de millor qualitat.

Contingut de l'exposició permanent:

El Museo de Vila-rodona tiene como objetivo conservar y mostrar el patrimonio cultural del municipio. Con una finalidad muy didáctica, el museo está constituido por diferentes ámbitos, con plafones explicativos, dioramas, maquetas y fotografías para ofrecer una historia de Vila-rodona, de manera gráfica y visual. Siguiendo este recorrido por la historia, el visitante podrá conocer como era el pueblo desde los inicios, durante la prehistoria, hasta la contemporaneidad. El Museo cuenta con varios ámbitos. La sala de geología está dedicada al estudio del terreno, con una colección de fósiles de la zona. La sala del medio natural utiliza los dioramas de los animales, el bosque, el huerto y el agua para conocer los diferentes ecosistemas de manera interactiva. La sala de historia hace un repaso de las diferentes épocas de la Villa con sus pobladores, como en la época de los íberos, la civilización romana, la edad media representada con una maqueta del pueblo amurallado, y la época moderna, que tiene como referente el mundo agrícola. Así llegamos a la sala de etnología, donde se muestra una compilación de herramientas del campo y de oficios antiguos, que dan paso a las grandes transformaciones del siglo XX.

Publicacions: No

Serveis: Botiga, tallers, Biblioteca, visites guiades.

Drets d'entrada: pagament

Accessibilitat a discapacitats: No

Horari:

Visites concertades a l'ajuntament de Vila-rodona.

Horari especial:

Titularitat: publica

Altres equipaments vinculats: Columbari romà i Pou de la Neu.

Autor de la fitxa: Cristina Benet Arqué.

Data realització de la fitxa: 12/09/2011

Nom interlocutor del museu: Eva Egea (Ajuntament de Vila-rodona).

Telèfon interlocutor del museu: 977 638 006

Adreça: C/ de les Hortes, 4

Telèfon: 977 638 006 (ajuntament)

Fax: 977 638 643 (ajuntament)