Celler de la Cooperativa Agrícola de Vila-seca

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Arquitectura industrial, Cooperatives agrícoles

Comarca: Tarragonès

Municipi: Vila-seca

Adreça: Carrer dels Castillejos, 19.

Aquest celler noucentista va ser construït el 1919-1920, impulsat per la Cooperativa Agrícola degut a la necessitat de disposar d'un celler per a l'elaboració del vi. És obra de l'arquitecte Pere Domènech Roura.

Tipus monument: Edifici industria. Celler

Estil: Noucentisme

Datació: 1919-1920

Localització: Afores del nucli històric, en l'extrem nord-est, al costat del castell de Solcina.

Celler d'una monumentalitat clàssica, pròpia de l'arquitectura noucentista, amb concepció basilical en el qual destaca la gran obertura frontal en arc rodó. Contrasta l'auster paredat amb l'abundància de pedra picada de saldó de les Garrigues, emprada als angles, finestres, contraforts, dovelles de la porta i finestral, a totes les línies de modillons que transiten perimetralment per la façana i a les sensacionals pilastres interiors de planta quadrilobulada. També singularitza aquesta construcció l'estructura de sustentació de la coberta, amb bonics arcs formers de maó a les naus laterals i diafragmats calats de maó a la nau central, que tanmateix necessiten de tirants de ferro, la qual cosa resta diafanitat a l'espai i pren l'aparença d'encavallades. La coberta és de bigues i llates de fusta i solera i teula tradicionals. Hi havia quatre fileres de tines d'obra que descansaven sobre unes boniques estructures de pilarets i d'arcs rebaixats de maó amb rosques.

Els paral·lels d'aquest celler els hem de trobar en la cooperativa de Sarral, tal vegada el precedent més clar del Celler de la Cooperativa de Vila-seca, obra de l'arquitecte Pere Domènech i Roura, fill del també arquitecte Lluís Domènech i Muntaner.

Titularitat: publica

Bibliografia:

ARNAVAT, Albert; CABRÉ, Tate: Arquitectura industrial modernista i noucentista del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre. Tarragona, Diputació de Tarragona, 2012.

Ús i funció actual: Pendent

Observacions:

Actualment es toba en restauració.

Adreça: Carrer dels Castillejos, 19.

Telèfon: 977 309 300 (Ajuntament de Vila-seca)

Fax: 977 30 93 01 (Ajuntament de Vila-seca)

Lloc web: http://www.vila-seca.cat

Adreça electrònica: ajuntament@vila-seca.cat