Vil·la romana de Cal·lípolis

Comarca: Tarragonès

Municipi: Vila-seca

Adreça: Prat d'Albinyana, platja de la Pineda

Vil·la romana situada a la platja de la Pineda, en la partida del Prat d'Albinyana. De la vil·la es conserven part de les estances, articulades entorn àrees obertes porticades, els banys privats i una zona de magatzems. Destaca la troballa, a mitjans del segle XX, del famós mosaic dels peixos, exposat al Museu Nacional Arqueològic de Tarragona, procedent del "frigidarium" de la vil·la.

Tipus monument: Jaciment arqueològic. Vil·la romana

Datació: Segles II/I aC-VI dC

Localització: Vora la platja de la Pineda, a la partida del Prat d'Albinyana, on fins els anys 90 del segle passat hi havia hagut el càmping Cal·lípolis.

La vil·la romana de Cal·lípolis era una luxosa residència marítima situada arran de platja. Les restes més antigues es daten al període republicà, i es poden datar entre els segles II i I aC. No obstant, la part més monumental de la vil·la corresponen al segle II dC. En destaquen les termes o banys privats de la vil·la, decorats originalment amb marbres i mosaics, i que a l'espai del frigidarium estava pavimentat amb un gran mosaic de temàtica marina, el conegut "mosaic dels peixos", que podem contemplar al Museu Nacional Arqueològic de Tarragona.

L'àrea que ocupava la vil·la és d'uns 10.000 m2, i es troba avui en dia en terrenys de l'Autoritat Portuària de Tarragona. Entre els anys 1994 i 2003 s'hi han realitzat diverses campanyes d'excavació i documentació arqueològica, que han permès definir en gran part la planta de la vil·la i la seva seqüència històrica.

L'investigador J. Sánchez Real, en els treballs dels anys 50 del segle XX per tal de trobar la mítica ciutat de Cal·lípolis, esmentada als textos clàssics, va ser qui va localitzar la vil·la romana. Els primers treballs van ser la identificació del jaciment a partir d'un vol aeri, que es van concretar, l'any 1955, en una campanya d'excavació que va permetre trobar diverses estructures arquitectòniques i, entre elles, el conegut mosaic dels peixos.

Amb el posterior desenvolupament turístic de la Costa Daurada, aquesta zona d'antics conreus es va transformar en un sector industrial i turístic, per un costat afectat per la instal·lació de les indústries químiques, i per altre pel càmping "Cal·lípolis". No serà fins els anys 90 quan es reprengué l'activitat investigadora amb l'elaboració i execució d'un projecte integral per part de l'empresa Codex, amb la col·laboració dels nous propietaris del terreny, l'Autoritat Portuària de Tarragona.

Tipus: ZA, Zona arqueològica

Disposició: DOGC 1807, Llei 9/1993 del Patrimoni Cultural Català

Data disposició: 30/09/1993

Publicació: 11/10/1993

Titularitat: privada

Estat de conservació: Mitjà

Bibliografia:

DÍAZ, M., MACIAS, J.M. 2007: "La vil·la romana de la Pineda/Cal·lípolis (Vila-seca, Tarragonès)", El territori de Tarraco: vil·les romanes del Camp de Tarragona, Fòrum, 13, Museu Nacional Arqueològic de Tarragona.

Ús i funció actual: Jaciment arqueològic

Adreça: Prat d'Albinyana, platja de la Pineda

Telèfon: 977 309 300 (Ajuntament de Vila-seca)

Fax: 977 30 93 01 (Ajuntament de Vila-seca)