Centre històric de Vilalba dels Arcs

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Centres històrics

Comarca: Terra Alta

Municipi: Vilalba dels Arcs

Adreça: Nucli antic de la vila.

El nucli antic de Vilalba dels Arcs és un conjunt protegit pels seus edificis, portals, arcs i perxes de caràcter medieval.

Tipus monument: Conjunt urbanístic

Estil: Obra popular

Datació: Segle XIII-XX

Localització: Nucli antic

El nucli antic de Vilalba dels Arcs es localitza a la zona de l'església vella i la plaça Major, on antigament es trobava el Castell . La vila creix cap al carrer Major, eix principal i vertebrador. D'època medieval s'observen abundants restes com els edificis de pedra amb cobertes de teula amb poca inclinació, els portals adovellats, els arcs a les plantes baixes dels habitatges. Aquests arcs de vegades formaven perxes sobre els carrers, entre d'altres.

La història de Vilalba comença al 1224 quan es va atorgar la carta de població a quatre pobladors. Vilalba formava part del territori de la Batllia de Miravet que Ramon Berenguer IV va cedir als Templers. L'any 1359 es va incloure a la Comanda d'Ascó. Al segle XIV, als inicis, els Hospitalers van substituir als Templers en la senyoria d'aquests territoris. A finals del segle XV o principis del XVI, es va crear la Comanda de Vilalba dels Arcs. La vila va patir els efectes de la Guerra dels Segadors, la de Successió i per les Guerres Carlines. L'any 1938, a Vilalba, es va estabilitzar el front republicà al lloc conegut com els Quatre Camins, on actualment s'ha erigit un monument commemoratiu.

Tipus: BCIL

Disposició: Aprovació definitiva comissió urbanisme

Data disposició: 13/10/1982

Publicació: DOGC 15/12/1982

Titularitat: publica

Ús i funció actual: Conjunt urbanístic

Adreça: Nucli antic de la vila.

Telèfon: 977 438 002 Ajuntament

Lloc web: http://www.vilalba.altanet.org/