Església de Sant Joan Baptista

Comarca: Baix Camp

Municipi: Vilanova d'Escornalbou

Adreça: Carrer Major, 2

Església parroquial de la població datada entre els segles XVI i XVII.

Tipus monument: Religiós. Església

Estil: Obra popular

Datació: Segles XVI-XVII

Localització: Al nucli històric de Vilanova d'Escornalbou

Edifici de paredat amb reforços de carreus, d'una nau amb capelles comunicades i absis poligonal. Volta de canó amb obertures a la nau, i de canó a les capelles. Façana lateral, molt senzilla. Capella amb reixat renaixentista. Porta de fusta a la sagristia de la capella, amb guarniments de tradició mudèjar. Portes d'armari d'estil renaixentista popular. Torre de campanari als peus, amb reforços de carreus als angles. Entre els contraforts s'observen, a la part superior, les espitlleres bastides per defensar l'accés a la vila, al segle XIX, durant les guerres carlines.

Conjunt renaixentista, construït sobre una altra església del segle anterior, que data al voltant del mil sis-cents. El 1745 encara s'estava edificant la sagristia, i el 1751 l'església de Vilanova era sufragània de la parròquia de Riudecanyes. El 1787 Vilanova d'Escornalbou consta ja com a parròquia. Es conserven encara alguns fragments de l'antiga creu processional, que datava del segle XV, feta d'argent repujat i daurat amb medallons esmaltats, i que va ser parcialment destruïda el 1936. També es conserven part dels quadres del retaule, salvats pel Comité Revolucionari, retirats del culte, i dues teles en mal estat.

Titularitat: altres

Bibliografia:

MARISTANY, C., Guia de Vilanova d'Escornalbou, Institut d'Estudis Tarraconenses Ramon Berenguer IV,Tarragona 1983.

Ús i funció actual: Culte

Adreça: Carrer Major, 2

Telèfon: 977 83 75 19 (Ajuntament)

Fax: 977 83 81 97 (Ajuntament)