Pou de Neu del Mas del Pou

Comarca: Baix Camp

Municipi: Vilaplana

Adreça: Partida de la Mussara

Important pou de gel que es conservava a la Mussara al costat del Mas del Pou. Són freqüents aquest tipus de pou per conservar neu i glaç.

Tipus monument: Civil. Pou

Estil: Obra popular

Datació: S. XVII

Localització: A la Serra del Pou a la Mussara

Es troba molt a prop de l'enrunat Mas del Pou, cap a l'Est. És una estructura cilíndrica revestida de pedra seca. N'ha desaparegut la cúpula. Unes pedres que sobresurten al capdamunt de la paret devien ésser el suport de les arcades que la sostenien, fetes de totxanes. El diàmetre estimat és de 8 metres, i la profunditat de 6,5 metres. La terra sedimentada al fons ens impedeix determinar la fondària total, i l'estructura queda força amagada per la vegetació. Gairebé al fons actual hi ha un forat, encarat en una rasa que baixa dels Motllats, que podria correspondre a un desguàs.

En parla una promesa de transport del 07/07/1720. També en parla un contracte d'arrendament entre l'ajuntament de Reus i Miquel Macip, de Prades, del 15/05/1775. Interpretem que aquest pou era propietat de la universitat de Prades. Sembla que cap el 1850 encara s'hi empouava.

Tipus: BCIL

Disposició: Acord Ple Consell Comarcal

Data disposició: 24/02/2010

Titularitat: altres

Estat de conservació: Dolent

Bibliografia:

AMIGÓ, R., Neveres preindustrials (pous de neu) al Camp de Tarragona, Edicions del Centre de Lectura, Reus, 1987.

Ús i funció actual: En desús

Adreça: Partida de la Mussara

Telèfon: 977 81 50 12 (Ajuntament)

Fax: 977 81 56 05 (Ajuntament)