Els Pous de l'Estret o Pou del Batlle Vell

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Arquitectura industrial, Altres monuments d'arquitectura industrial

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Vilaverd

Adreça: Vora la carretera C-14

Als afores de Vilaverd es troba aquest pou de gel. Es tracta d'una construcció soterrada, de planta circular coberta amb una cúpula que servia per emmagatzemar el gel obtingut a partir de capes separades amb palla i compactades.

Tipus monument: Industrial. Pou de gel.

Estil: Obra popular

Datació: Segle XVII

Localització: Als afores de Vilaverd, en l'extrem sud, a peu de la carretera C-14.

S'anomenen els pous  "de l'Estret" referint-se a l'estret de la Riba, per on el riu Francolí passa de la Conca de Barberà al Camp de Tarragona.

Els pous de gel són construccions soterrades , la funció dels quals era obtenir gel a partir de capes separades amb palla i compactades. Presenta una estructura cilíndrica i la seva construcció és en pedra seca, amb volta de pedra coberta de terra on arrelen botges. El diàmetre és d'uns 7 metres, amb una profunditat d' uns 9,5 metres. La boca de càrrega no és al centre geomètric de la cúpula, sinó al cantó oest, a un nivell lleugerament superior al de la galeria horitzontal d'entrada: forma com una mena de tremuja. La galeria horitzontal d'entrada, encarada al sud, té un gruix de paret d' uns 3, 15 metres.

Joan Batlle, de Vilaverd, ciutadà honrat de Barcelona, va fer bastir aquest pou de gel.

Tipus: BCIL, BPU

Data disposició: 20/11/2002

Titularitat: publica

Ús i funció actual: En desús