Església parroquial de Sant Martí de Vilaverd

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Vilaverd

Adreça: Plaça de l'Església

Temple d'estil romànic, construït en la segona meitat del segle XII, que ha patit nombroses reformes.

Tipus monument: Edifici de culte. Església parroquial.

Estil: Romànic - Gòtic.

Datació: Segles XII - XVII.

Localització: Al casc antic de Vilaverd.

L'església parroquial de Sant Martí és un temple originàriament de planta de creu llatina d'una sola nau. Es va començar a construir l'any 1194. A la façana principal destaca la seva portalada d'arc de mig punt, amb dovelles molt ben treballades amb una motllura que en delimita l'arc. Uns metres més amunt es troba un ull de bou que a mode de rosetó permet l'entrada de llum al temple. A la part superior es troba un campanar doble. A la façana principal s'obren tres grans obertures per a les campanes, i a una façana lateral posteriorment s'hi va construir un campanar d'espadanya de dos ulls.

Està documentada l'any 1193 en una butlla de Celestí III a l'arquebisbe de Tarragona on es confirmen les seves possessions. Fins al segle XV l'església era col·lació de l'arquebisbe de Tarragona. L'any 1689 es va construir un alta en honor a la Mare de Déu de la Serra.

L'any 1997 va ser restaurada, descobrint els elements originals com el creuer del temple. També es van recuperar els finestrals d'estil romànic de l'absis i de les capelles, les voltes de l'altar major i la primitiva porta del temple.

Tipus: BCIL, Bé Cultural d'Interès Local

Disposició: Aprovació definitiva Comissió d'Urbanisme.

Data disposició: 21/06/2004

Publicació: DOGC, 27/09/2004

Titularitat: privada

Estat de conservació: Bo.

Accés: Fàcil.

Condicions de visita: Lliure des de l'exterior. A l'interior els dies de celebració.

Ús i funció actual: Culte. Església parroquial.

Adreça: Plaça de l'Església

Telèfon: 977 876 337 (Ajuntament)

Fax: 977 876 215 (Ajuntament)

Lloc web: http://www.vilaverd.altanet.org