Molí de Baix o de Janoi

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Vilaverd

Adreça: C/ de la Vila, 53

Molí fariner del segle XVII construït amb pedres del castell de Vilaverd i encaixat a la muralla que tancava el castell.

Tipus monument: Edifici industrial. Molí.

Estil: Obra popular.

Datació: Segle XVII.

Localització: Al límit del casc antic de Vilaverd, on la muralla era més pròxima al Francolí

El molí del Janoi és un antic molí fariner construït l'any 1679. L'edifici és un magatzem de planta baixa amb tres arcades a la part superior, una sèquia amb el salt d'aigua, i uns grans carreus que formaven part de la muralla.

El Molí de Baix i el molí de Dalt aprofitaven l'aigua de la sèquia de l'Horta de Dalt i de Baix, entitat amb la qual mantigueren una estreta relació fins l'any 1930, en què renunciaren a l'aigua.  Els molins retenien el cabal de la sèquia els dimarts i els divendres i, a partir de 1901, els divendres i els dissabtes.  Per la seva part, pagaven dos terços de les reparacions de la sèquia, tal i com succeí el 1874 amb motiu de les destrosses causades per l'aigua de Santa Tecla, i estaven obligats a escurar les conduccions dos cops a l'any.

El Molí de Baix entrà en fucnionament el 1676.  El 1930, en renunciar a l'aigua de l'Horta de Dalt i de Baix, s'hi instal·là un motor d'explosió.  En aquesta data ja no molia gra, sinó que es dedicava a la polverització de terres colorants i de guix.  L'any 1932 deixà de funcionar.  En fou el darrer propietari, Joan Rossell i Bella.

Tipus: BCIL, Bé Cultural d'Interès Local

Disposició: Aprovació definitiva Comissió d'Urbanisme

Data disposició: 21/06/2004

Publicació: DOGC, 27/09/2004

Titularitat: privada

Estat de conservació: Bo.

Accés: Fàcil.

Condicions de visita: Lliure des de l'exterior.

Ús i funció actual: Habitatge.

Observacions:

En procés de restauració.

Adreça: C/ de la Vila, 53

Telèfon: 977 876 337 (ajuntament)

Fax: 977 876 215 (ajuntament)

Lloc web: http://www.vilaverd.altanet.org