Santuari de la Mare de Déu de Montgoi

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Vilaverd

Adreça: Carretera C-234a

Ubicat sobre un turonet a la vila de Vilaverd es troba el santuari dedicat a la Mare de Déu del Montgoi, construït al segle XV.

Tipus monument: Edifici religiós. Santuari.

Estil: Gòtic.

Datació: Segle XV.

Localització: En un turó a l'oest de Vilaverd, al costat de l'estació de ferrocarril.

El santuari es composa d'un edifici de planta de creu llatina cobert amb voltes de canó de guix i les del creuer són d'aresta amb els nervis de pedra. S'hi pot accedir per dos accessos, una la part principal i un segon al braç dret del creuer. Són portes d'arc de volta de canó, amb dovelles ben treballades. Just sobre les portalades s'hi construïren petits rosetons de pedra a mode d'ull de bou. A l'altura de la nau principal s'alça un petit campanar d'espadanya d'un sol ull. Darrera de l'altar hi ha el cambril d'estil neoclàssic i amb molta ornamentació on es venera la imatge de la Verge, còpia de l'existent abans de 1936, en que fou destruïda, talla de fusta policromada d'uns 80 cm d'altura, datada al segle XVI. Al temple hi havia un retaule renaixentista de l'any 1520 que fou substituït el 1729 per un de nou. També es conserva una imatge d'alabastre  antiga que es troba dipositada al Museu Diocesà de Tarragona.

Adossada a l'esquerra d'aquesta edificació es va construir una casa destinada a la residència de l'ermità, que guardava l'ermita i s'encarregava dels tocs de campana.

La primera documentació sobre un temple en aquest indret apareix ja l'any 1214. Malgrat això, l'edifici conservat pertany a un moment constructiu posterior, entorn el segle XV, i ha patit moltes reformes. Sota la capella es conserva una mena de cripta que s’utilitzava com a magatzem de gra. Durant els anys 80-90 del segle XX es va dur a terme una obra de recuperació d’aquest espai, per fer-lo visitable, i es va rebaixar la terra del davant per poder crear l’accés. Es va buidar el sediment acumulat a l’interior de la cripta i es van trobar, acollades a les parets, argolles de ferro per retenir presoners, que encara conservaven restes humanes adherides, que haurien pertangut a presoners de la Guerra Civil, segons informacions de l’agutzil municipal. Celebrava una important romeria tots els anys l'endemà de Sant Cristòfol. Actualment la seva festa és el Dilluns de Pasqua Florida.

Tipus: BCIL

Disposició: Aprovació definitiva Comissió d'Urbanisme.

Data disposició: 21/06/2004

Publicació: DOGC, 27/09/2004

Titularitat: altres

Estat de conservació: Bo.

Bibliografia:

SOLÉ i OLIVÉ, J.: Vilaverd. Valls: Cossetània, 1999.

Accés: Fàcil.

Condicions de visita: Lliure des de l'exterior. A l'interior els dies de celebració.

Ús i funció actual: Edifici de Culte. Santuari.

Adreça: Carretera C-234a

Telèfon: 977 876 337 (ajuntament)

Lloc web: http://www.vilaverd.altanet.org

Adreça electrònica: aj.vilaverd@altanet.org