Església de Sant Joan Baptista

Comarca: Priorat

Municipi: Vilella Baixa, La

Adreça: Plaça de l'Església

L'església de Sant Joan Baptista presenta tres naus, la central més alta que les laterals. Destaca la porta principal de pedra, d'arc de mig punt i decorada amb dues pilastres i volutes exteriors. A sobre s'observa una fornícula amb la imatge de Sant Joan Baptista.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Barroc.

Datació: 1780

Localització: Nucli urbà.

L'església és un edifici de tres naus, la central més alta que les laterals. El creuer no està marcat en alçat, i està cobert amb una cúpula a la intersecció. La nau central està coberta amb volta de canó amb llunetes i les laterals, amb volta de creueria. De temple destaca el fris que recorre per tota la nau central, just on arrenca la volta. El presbiteri, tancat per un absis de tres costats, està sobrealçat. A l'interior,  enguixat,  trobem dos altars, un consagrat a la Mare de Déu, datat l'any 1857 i un altre de data imprecisa dedicat a la Dolorosa. La única decoració es localitza a la porta d'accés, realitzada en pedra. És d'arc de mig punt i està decorada amb dues pilastres i volutes exteriors. Una petita fornícula  es situa a sobre de l'arc que guarda la imatge de St. Joan Baptista. La construcció és de paredat amb carreus de grans dimensions i ben escairats als angles. El campanar es troba a l'esquerra de la façana i està construït en maó.

L'any de la construcció és el 1780, que consta a la porta de l'església., Aquesta parròquia es va construir al mateix temps que la majoria d'esglésies del Priorat. Actualment abandonat, l'antic cementiri del poble es troba darrera l'absis. Durant la Guerra Civil es va produir una crema d'altars que va afectar a Vilella, però els dos que avui en dia es conserven, al ser realitzats en obra, no es van poder desmuntar.

Titularitat: altres

Bibliografia:

GAVÍN. J. M. Inventari d'esglésies de Catalunya. Barcelona: Arxiu Gavín, 1978.

Ús i funció actual: Culte. Església.

Adreça: Plaça de l'Església

Telèfon: 977 839 009 Ajuntament