Arxiu de la Casa Ducal de Medinaceli a Catalunya

Tipus de recurs: Arxius i Biblioteques

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Vimbodí i Poblet

Adreça: A l'interior del segon recinte del Reial Monestir de Santa Maria de Poblet.

Aquest arxiu es troba a l'antic Palau de l'Abat, un edifici situat fora del recinte emmurallat del Reial Monestir de Santa Maria de Poblet, a l'extrem sud-oest. Els arxius ocupen les tres plantes de l'ala de ponent del palau. El conjunt documental d'aquest arxiu prové de tres grans grups d'arxius diferents: Arxiu de la Casa Sogorb-Cardona, Arxiu de la Casa d'Aitona i Arxiu de Camarassa. És un conjunt molt complert d'arxius nobiliaris de les famílies més antigues i representatives de la Catalunya Medieval i, alhora, dels primitius comtats catalans sobirans.

Volum ml.: Arxiu de la casa Sogorb-Cardona: 421 lligalls. Arxiu de la Casa d'Aitona: 310 lligalls. Arxiu de Camarassa: 71 lligalls

Tipus de fons: Títols de propietat, testaments, llibres de comptabilitat, censos dels pagaments dels parcers, censos patrimonials nobiliaris, privilegis atorgats o rebuts, correspondència, ...

Sala lectura: Si

Reprografia: Si

Biblioteca: Si

Serveis d'informació: Si

Altres serveis:

El monestir també es disposa amb una biblioteca de 100.000 volums, situada a l'antic scriptorium, a la sal de novicis i a l'antic dormitori dels monjos. A més de les seccions d'espiritualitat i monaquisme, patrologia, litúrgia, teologia, filosofia i història de l'Església, conté un nodrit fons de literatura, història general, i també la secció corresponent a l'Arxiu Montserrat Tarradellas i Macià, especialitzada en temes de política i Guerra Civil.

Publicacions:

-Pons i Guri, J. M.: Les jurisdiccions dels Vescomtes de Cabrera i de Bas d'any 1527, "Revista de Dret Històric Català", V. 1. Barcelona, 2001.

-Nonó, B.: Mil Anys d'història escrita: Maçanet de la Selva, Maçanet de la Selva, 2001.

Sans Gené, J. M.: Arxiu de la Baronia d'Arbeca dins l'Arxiu Ducal de Medinaceli, "III Trobada d'Estudiosos de la Comarca de les Garrigues". Cervià de les Garrigues, 2003.

-Flores, M.: No si fa foch ni estada: abandonament i reocupació de masos a Albarca en els segles XV i XVI, "La Carxana", núm. 7-8, Albarca, 2002.

-Monjo, M.: Sarraïns sota el Domini Feudal. La Baronia d'Aitona al segle XV, Premi "Josep Lladona" d'Història Local 2004. 14a Convocatòria. Ajuntament d'Alguaire.

-Planelles, M.: Història i records de Vilopriu, 2005.

Accés: Com només disposa de dos aparells lectors de microfilms cal telefonar prèviament o bé enviar un correu electrónic.

Horari:

De 9:00 a 13:30 i de 15:00 a 18:00 de dilluns a divendres.

Instruments de descripció: Bàsicament es tracta de lectors de microfilms

Titularitat: altres

Telèfon: 977 870 089 / 977 871 039