Ermita de la Mare de Déu dels Torrents

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Vimbodí i Poblet

Adreça: A la carretera TV-7002 de Vimbodí a Poblet

Aquesta ermita va ser fundada l'any 1484 per l'abat de Poblet, Juan Payo Coello en estil gòtic i reformada totalment en estil barroc l'any 1714 tal i com es pot llegir en una làpida commemorativa de la façana.

Tipus monument: Edifici de culte. Ermita.

Estil: Barroc.

Datació: Segle XV i XVIII. 1484 i 1714.

Localització: És 1 km al SE de la vila, a l'esquerra de la carretera que va a Poblet.

Petita ermita d'estructura senzilla. Amb una façana de pedra vista i una portalada de petites dimensions de pedra. Al costat de la porta d'accés, hi ha una llinda amb la data "maig de 1722"  i a ambdós costats hi ha els escuts de l'abat Payo Coello i del Rvt. Magí Alandó, farmacèutic del cenobi. Sembla que aquesta porta es podria sobreposar a una d'anterior, que està marcada a la paret per un seguit de pedres en forma d'arc. Damunt la porta, en una fornícula descoberta, hi trobem la imatge de la mare de déu de pedra policromada, de 86 cm d'alçada. És d'estil gòtic i sosté l'Infant Jesús sobre el braç dret i un colom a l'esquerre. Darrera seu hi ha una decoració de raigs. La imateg es troba tancada dins d'una fornícula descoberta i decorada amb motius neoclàssics.  Sota el conjunt es pot veure la inscripció que explica la data de construcció del temple. Una mica més amunt hi ha una rosassa de petites dimensions i finalment un coronament amb un campanar d'espadanya.

L'actual ermita fou bastida damunt les restes d'una capella gòtica. El 1714 el Rvd. Magí Alandó, farmacèutic de Poblet, erigí aquest temple amb permís de l'abat Escuder. La imatge fou malmesa el 1936, durant la Guerra Civil. Segons la llegenda, la imatge de la Mare de Déu fou trobada al canyar del torrent d'en Guiot, o de Santa Maria, el 1484, per un pagès de Vimbodí o per l'abat Payo Coello.

Tipus: BCIL, Bé Cultural d'Interès Local.

Disposició: Aprovació definitiva Comissió d'Urbanisme.

Data disposició: 04/02/2010

Publicació: DOGC, 17/06/2010

Titularitat: privada

Estat de conservació: Bo.

Bibliografia:

Almasora, A.: Vimbodí. Cossetania Edicions, 1997, p. 82-83.

Accés: Fàcil.

Condicions de visita: Oberta tots els dies de l'any. En certes festivitats hi ha actes de culte.

Ús i funció actual: Edifici de Culte.

Observacions:

El 8 de setembre se celebra la festa en honor de la Mare de Déu dels Torrents, amb una gran participació del poble i de visitants. I cada cincs anys es fa amb una gran solemnitat.  La processó dels fanalets és la protagonista la nit de vigília, acompanyant la mare de Déu des de l'ermita a la vila, on els carrers són guarnits amb flors.

Adreça: A la carretera TV-7002 de Vimbodí a Poblet

Telèfon: 977 878 024 (ajuntament)

Fax: 977 878 431 (ajuntament)

Lloc web: http://www.vimbodi.altanet.org