Església parroquial de Sant Salvador de Vimbodí

Comarca: Conca de Barberà

Municipi: Vimbodí i Poblet

Adreça: Plaça de l'Església

Església parroquial del municipi de Vimbodí. La construcció d'aquest edifici es va iniciar al segle XIII, sobre una església anterior del segle XII, i es va acabar al segle XVI.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Gòtic de transició.

Datació: 1287-1526

Localització: Es troba a la part septentrional de la vila.

De planta rectangular i una sola nau, consta de 3 registres amb volta de creueria, amb nervis motllurats que reposen en mènsules adossades als murs. L'absis és rectangular amb una obertura apuntada. Té un altre finestral de mig punt al mur sud. Al s. XVI es construí el cor, sostingut per una volta de creueria amb nervadures estelades. També del s. XVI és la capella del baptisteri. Destaca la porta d'accés, lateral, de mig punt i adovellada, amb fines motllures i coberta amb un guardapols coronat amb floró. L'estil evoluciona del cistercenc passant pel gòtic del s. XIV fins al flamíger i gòtic tardà (s. XVI), tot sota influència directa de Poblet. En una de les pedres de fàbrica hi ha l'escut de l'abat Juan Payo (1480-1498). Sobre la portalada gòtica es pot admirar l'escut de l'abat Domènec Porta (1502-1526). Les capelles laterals s'obriren el s. XIX. Campanar de base quadrada amb obertures de mig punt i escala d'accés de cargol. Destaca també el rellotge de sol datat al 1591 i la pica baptismal gòtica, en forma lobulada, de la capella del baptisteri.

Construcció gòtica iniciada el 1287. Substituí l'anterior església de Sant Salvador, documentada ja el 1191. Al final del s. XV consta que la parròquia era de col·lació de l'arquebisbe de Tarragona però al s. XVIII apareix com una vicaria perpètua a càrrec de l'abat de Poblet. En temps de l'abat Ponç (1316-48) es construí la part del presbiteri i en temps de l'abat Conill (1438-58) hom hi donà una bona empenta. S'acabà de bastir durant l'abadiat de Domènec Porta (1502-26), amb la porta d'accés i el campanar. El temple fou incendiat el 1936, destruïnt-se el retaule gòtic del Roser. Les campanes del campanar es van salvar d'aquesta destrucció perquè servien de tocs d'alarma. Les restauracions finiren el 1966. A finals del segle XX es va modificar la forma del campanar afegint-hi un emmerletat.

Tipus: BCIL

Disposició: Aprovació definitiva Comissió d'Urbanisme.

Data disposició: 04/02/2010

Publicació: DOGC, 17/06/2010

Titularitat: privada

Estat de conservació: Bo.

Bibliografia:

Almasora, A.: Valls, Cossetània Edicions, p. 82.

Accés: Fàcil.

Ús i funció actual: Culte.

Adreça: Plaça de l'Església

Telèfon: 977 878 024 (ajuntament)

Lloc web: http://www.vimbodi.altanet.org

Adreça electrònica: ajuntament@vimbodiipoblet.cat