Col·legi de les Teresianes

Tipus de recurs: Monuments i llocs d'interès, Centres religiosos, Convents

Comarca: Ribera d'Ebre

Municipi: Vinebre

Adreça: Avinguda d'Enric d'Ossó, 5.

Enric d'Ossó va fundar la Companyia de Santa Teresa de Jesús i va dirigir l'etapa final de les obres de construcció d'aquest convent, atribuit a l'arquitecte Bernardí Martorell Puig.

Tipus monument: Religiós. Convent i escola

Estil: Historicisme. Premodernisme

Datació: 1895-1904

Localització: Es troba a l'avinguda d'Enric d'Ossó, al començament.

El temple és de planta rectangular i consta de planta baixa i dos pisos, amb teulada plana. La façana està revestida amb lloses de pedra picada, i les finestres estan emmarcades per blocs de pedra treballats. Els diferents nivells estan delimitats per una motllura realitzada amb carreus de pedra, de la mateixa manera que els emmarcaments, que com única decoració, presenta motius en forma de rombe. La façana presenta una estructura simètrica segons tres eixos que es determinen per finestres d'arc apuntat a la planta baixa, i finalitzades en punta als pisos superiors. Un gran arc apuntat precedeix a la gran porta d'entrada d'arc de mig punt amb una claustra superior. A sobre destaca un alt relleu amb la imatge de Jesús acollint entre els seus braços a un grups de nens. Al cap damunt de la façana est trobem un campanar de cadireta. A la dreta de l'entrada del convent, al pati, els finestrals interiors presenten unes reixes forjades que són còpia idèntica a les del convent de Ganduxer de Barcelona, de GAUDÍ". Només tenen una petita diferència, les de Vinebre són de traçat rectangular amb acabat en triangle,i les de Ganduxer són de traçat allargat i d'arc fals.

El Col·legi de les Teresianes, de Vinebre, fundat per Sant Enric d’Ossó Cervelló, s’atribueix a l’arquitecte Bernardí Martorell, projectista el 1921 de les Teresianes de Tarragona. Però quan es va començar l’edifici, el 1895, encara estava cursant el segon curs de la carrera d’arquitectura. Si realment era seu, quan el va acabar, l’any 1904, serien juntament amb la Casa Ferran, d’Arenys de Mar, les seves dues primeres obres. El 1889 Gaudí, amic personal d’Enric d’Ossó i de Martorell, també va començar les Teresianes de Barcelona sobre una obra que ja arribava al primer pis i que té molt en comú amb la construcció de Vinebre en el contrast entre la maçoneria i el totxo dels marcs de les finestres i en la base sòbriament prismàtica de la nau. També s’ha dit que Gaudí va dibuixar el projecte de Vinebre però no el va dur a terme. L’obra, molt austera, està a a cavall entre el modernisme i l’historicisme. Martorell era un home religiós i va ser arquitecte diocesà de Tarragona.

A un costat de la porta el convent està inscrit que el convent es va començar a construir el 23 de setembre de 1888 i s'acabà el desembre de 1895. Enric d'Ossó i Cervelló, fundador de les Teresines, va dirigir l'etapa final de les obres. Inicialment el que es pretenia era la construcció d'una església que ocupés tot el que actualment és el convent, i realitzar l'edifici del convent al costat. Finalment, es va bastir un sol edifici que unificava la capella de Santa Teresa i les aules d'ensenyament. Enric d'Ossó nasqué a Vinebre el 15 d'octubre de 1840. Cantà la seva Primera Missa a Montserrat el 7 d'octubre de 1867 i va fundar la Companyia de Santa Teresa de Jesús el 23 de juny de 1876. Va deixar fundats 32 col·legis amb 400 religioses, entre ells el de Vinebre. La imatge que es troba a sobre de la porta d'entrada, es comenta, que l'havia d'esculpir Gaudí, gran amic d'Enric d'Ossó.

Tipus: BCIL.

Data disposició: 13/10/1982

Publicació: DOGC

Titularitat: privada

Estat de conservació: Bo.

Bibliografia:

LÓPEZ, A.: Guia d'Arquitectura de la Demarcació de l'Ebre, Tortosa, Col·legi d'Arquitectes de Catalunya, Demarcació de l'Ebre, 2002.

GAVERNET, J.: El lleial contestatari Enric d'Ossó i Cervelló, Barcelona: 1979.

ARNAVAT, Albert; CABRÉ, Tate: Arquitectura modernista del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre. Diputació de Tarragona, 2011.

Condicions de visita: Lliure des de l'exterior

Ús i funció actual: En desús

Adreça: Avinguda d'Enric d'Ossó, 5.

Telèfon: 977 405 781 (Ajuntament)

Lloc web: www.vinebre.altanet.org

Adreça electrònica: aj.vinebre@altanet.org