Església Parroquial de Sant Joan Baptista

Comarca: Ribera d'Ebre

Municipi: Vinebre

Adreça: Plaça del Rei

Església construïda a finals del segle XVII en una cantonada de la plaça del Rei. L'edifici és de planta rectangular, amb tres naus, i amb el campanar situat en un dels extrems de la façana principal.

Tipus monument: Religiós. Església.

Estil: Barroc.

Datació: 1691

Localització: Nucli urbà.

L'església presenta planta rectangular i tres naus, amb l' absis no marcat en planta. A la façana principal trobem una gran porta d'entrada de pedra, d'arc de mig punt, i ambdós costats dues pilastres que sostenen una cornisa motllurada. A sobre de la porta hi ha una fornícula emmarcada per un petit frontó. Un rellotge s'observa sobre el rosetó. El campanar de planta quadrangular i finestres d'arc de mig punt, sobresurt de l'extrem dret. La nau central , més alta que l' absis, està coberta amb volta de canó dividida per arcs torals, que descansen sobre una cornisa motllurada que suporten unes pilastres. Les naus laterals estan realitzades amb arcs de mig punt, cobertes amb volta de canó. L' absis es presenta ala nau mitjançant un arc toral, precedit per una lluneta, que es repenja sobre una cornisa motllurada que envolta l' absis i les pilastres. En aquesta part, la volta és de creueria, i queda sostinguda sobre la mateixa cornisa i petites pilastres que enllacen amb els nervis. Als costats hi ha dues petites finestres amb llunetes. La part inferior del mur està recoberta per plafons rectangulars que actuen com a sòcol. Als peus del temple hi ha el cor, que queda suportat per un arc rebaixat i acabat en una barana de fusta. On arrenca aquest arc, una inscripció ens recorda fins on va arribar la riuada el 23 d'octubre de 1907. La il·luminació de la nau es fa a través de petites obertures que es entre els arcs torals de la nau central i d'una rosassa amb vitralls sobre el cor.

Al setembre de 1284, l'antic Vinebre va ser totalment destruït pels Entença de Móra i el comanador d'Ascó Fra Francesc Ça Tallada va construir un nou poble al lloc actual que es va anomenar Vilanova. No es coneix exactament quin era l'emplaçament de la nova església que es construí a Vilanova. Es creu que podria ser al costat de l'església actual, on hi ha unes arcades de mig punt. L'actual església es va bastir de nova planta al segle XVII i la seva construcció va finalitzar l'any 1691, poc abans que obtingués la independència eclesiàstica de la parròquia d'Ascó. La dependència civil o militar a la comanda d'Ascó durà fins la desamortització de Mendizábal. Dins d'aquesta església es va batejar el beat Enric d'Ossó i Cervellós el 17 d'octubre de 1840.

Tipus: BCIL

Disposició: Aprovació definitiva comissió urbanisme.

Data disposició: 13/10/1982

Publicació: DOGC

Titularitat: altres

Estat de conservació: Bo.

Bibliografia:

GAVERNET, J.: El lleial contestatari Enric d'Ossó i Cervelló, Barcelona, 1979.

Accés: Fàcil.

Ús i funció actual: Culte. Parròquia.

Adreça: Plaça del Rei

Telèfon: 977 405 781 Ajuntament