Setmana Europea de la Prevenció de Residus

Un projecte de la Comissió Europea de sensibilització i conscienciació de la ciutadania per la prevenció de residus. Anualment se celebra a finals del mes de novembre

Setmana Europea de la Prevenció de Residus

La Diputació de Tarragona s’uneix a la Setmana Europea de la Prevenció de Residus amb l'objectiu de fomentar accions sostenibles per reduir els residus i sensibilitzar sobre la importància de la recollida selectiva de residus.

Tots els ens locals i entitats que vulguin organitzar accions durant la setmana poden inscriure-les a l'Agència Catalana de Residus

32 regions europees de 24 països participen activament en la Setmana amb el suport de la Comissió Europea

Durant aquesta setmana unim esforços per:

• Donar a conèixer estratègies de reducció de residus i la política de la Unió Europea i dels seus Estats membres en aquesta matèria.
  • Fomentar accions sostenibles per reduir els residus arreu d'Europa.
  • Fer públic les tasques dutes a terme pels diversos actors mitjançant exemples concrets de reducció de residus.
  • Fer canviar el comportament quotidià dels europeus (consum, producció).

Ens comprometem

Simplement adoptant petits gestos quotidians (no malbaratar, donar, fabricar compost, reciclar, etc.) podem contribuir a reduir sensiblement la massa de residus que asfixia el nostre planeta i esgota els seus recursos naturals.

Entra a la pàgina EMCOMPROMETO i apunta’t al repte d’adoptar un o dos o tants compromisos com vulguis per ajudar a la reducció de residus.

Dia temàtic 2019: Comunicació i educació en prevenció de residus

Cada edició de la Setmana se celebra un DIA TEMÀTIC de prevenció de residus i, enguany es dedica a la prevenció de residus perillosos i serà el dia 16 de novembre.

La prevenció de residus és el primer esglaó de la jerarquia de residus, reduir la generació de residus no és només una obligació legal, sinó una necessitat social, econòmica i ambiental. Adoptar nous mètodes i processos productius, potenciar hàbits de consum més sostenibles, emfatitzar comportaments més respectuosos amb el nostre entorn són prioritats per a la Setmana Europea de la Prevenció de Residus. Enguany encarem aquests reptes posant l’accent a l’educació i la comunicació, un camí clau i essencial per arrelar uns hàbits sostenibles, encoratjar a ciutadans i empreses a integrar els criteris d’ecodisseny en la oferta i la demanda de productes i serveis.

L’educació i la comunicació són claus per conscienciar que el millor residu és aquell que no es genera. Hem d’educar i comunicar per mostrar l’impacte que tenen els residus mal gestionats al medi ambient. El planeta i els recursos són finits, hem de buscar maneres de produir i consumir de forma més sostenible, vers una economia circular, en equilibri amb el nostre entorn.

Us engresquem a presentar noves campanyes, metodologies i eines o materials per diferents públics objectius centrats en millorar la comunicació i l’educació en la prevenció de residus. Posem el repte en compartir, aprendre i millorar les diverses estratègies per conscienciar de forma amplia, efectiva i eficient en la prevenció de residus.

Consells per no generar residus

En la prevenció de residus us deixem uns quants consells per reduir el consum d’envasos :

Tingues present les R

Reduir : el millor residu és aquell que no es produeix, evita envasos innecessaris

Reutilitzar : reutilitza les bosses, les capses i pots, tenen valor i poden fer-nos molt servei

Reciclar: recicla paper, llaunes, ampolles i transforma residus en recursos

Què pots fer a tu?

A CASA

A la FEINA

A la BOTIGA

• Evita el menjar precuinat, cuina!
  • No utilitzis vaixella de plàstic
  • Recupera els tovallons de roba
  • Tingues contenidors reutilitzables
  • Aprèn a conservar els aliments
  • Reutilitza les ampolles
  • Evita el consum d’articles d’un sol ús
  • Fes servir tasses de ceràmica o gots de vidre
  • Porta el dinar en carmanyoles reutilitzables
  • Redueix el consum de paper, tinta i tòner
  • Reutilitza els embalatges
  • Imprimeix només el que sigui imprescindible
  • Digues NO a les bosses d’un sol ús, porta’n sempre de reutilitzables
  • Compra a granel, no productes empaquetats
  • Compra el que necessitis, evita malbaratar aliments
  • Evita els envasos innecessaris
  • Compra productes concentrats

Exposició "Re-sidus, Matèria de Primera"

expo residusUna de les exposicions itinerants que la Diputació ofereix al Ajuntament és:  "Re-sidus, Matèria de Primera"

Una mostra amb un joc interactiu per als més menuts, i també per als no tant menuts, i un breu recorregut per les possibilitats de l'ecodisseny en l'aprofitament, reutilització i reciclatge dels residus i, també, una reflexió per prendre consciència de la necessitat de millorar la recollida selectiva i la prevenció en la generació de residus al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre.

Galeria d'imatges