La Diputació de Tarragona i l'Obra Social "la Caixa" presenten els treballs de restauració de la zona cremada per l'incendi del maig passat a Rasquera

S'han destinat més de 63.000 euros a la millora d’aquest espai d’interès natural de les serres de Cardó i Boix

22/02/2013

El president de la Diputació de Tarragona, Josep Poblet; l’alcalde de Rasquera, Bernat Pellisa, i la delegada general de “la Caixa” a Tarragona, Empar Martínez, han presentat avui els treballs de recuperació i restauració de la zona afectada per l’incendi de la primavera passada a Rasquera, que va cremar 3.000 hectàrees. L’entitat financera hi ha destinat un total de 63.000 euros.

Els treballs realitzats han consistit en la neteja i desbrossament dels arbres cremats i la seva posterior trituració i reincorporació al sòl. A més, la neteja de banda i banda de les pistes que travessen les zones cremades servirà de tallafocs, evitant així possibles riscos d’incendi.

Aquest projecte s’emmarca dins del conveni de col·laboració entre l’Obra Social “la Caixa” i la Diputació de Tarragona per a la millora de les àrees naturals i la inserció de persones en risc d’exclusió social. En aquest sentit, cinc persones en risc d’exclusió, concretament en situació d’atur, han tingut accés al món laboral.

Rasquera, 21 de febrer de 2013.- El president de la Diputació de Tarragona, Josep Poblet; l’alcalde de Rasquera, Bernat Pellisa, i la delegada general de “la Caixa” a Tarragona, Empar Martínez, han presentat avui els treballs de recuperació i restauració de la zona afectada per l’incendi de la primavera passada a Rasquera. A l’acte també ha assistit la diputada de Medi Ambient, Salut Pública i Territori de la Diputació, Núria Crivillé, i els diputats Joan Josep Malràs, Joan Piñol, i Maria José Beltran

Els treballs de restauració, que es van iniciar el passat setembre i es preveu que s’acabin a finals d’aquest mes, s’emmarquen dins del conveni de col·laboració entre l’Obra Social “la Caixa” i la Diputació de Tarragona amb un doble objectiu: la millora de les àrees naturals i la inserció al món laboral de persones desfavorides.

En la realització de les tasques de millora i restauració d’aquesta zona cremada hi ha treballat una brigada de cinc persones especialitzades en treballs forestals, a més de la contractació de cinc persones en risc d’exclusió social, concretament, aturats de llarga durada, tres dels quals són majors de 55 anys.

Els treballs han permès en poc temps netejar una extensió de 1.000 m2 de la zona totalment cremada entre la Serra del Boix i la Serra de Cardó. Entre les tasques que s’han dut a terme hi ha la tala dels arbres cremats, s’han pelat les branques i s’han trinxat i desbrossat amb la seva posterior reincorporació al sòl.

A l’acte de presentació la delegada general de “la Caixa” a Tarragona, Empar Martínez ha destacat l’aliança amb la Diputació de Tarragona, que es va iniciar l’any 2006 i “que referma el nostre compromís compartit amb el territori”. En aquest sentit, tal com ha explicat, l’obra social “la Caixa” reafirma durant el 2013 el seu compromís amb les persones, mantenint per sisè any consecutiu un pressupost de 500 milions d’euros.

De la seva banda, el president de la Diputació de Tarragona, Josep Poblet, ha destacat la necessitat de sumar esforços, i en referència a aquesta col·laboració ha assegurat que “és una suma que multiplica, perquè beneficia el territori i les persones”. En relació al projecte efectuat a Rasquera Poblet ha explicat que ha estat una tasca difícil, “però s’ha plantat cara al foc”.

Un projecte d’aprofitament de recursos i noves vies per evitar incendis

El projecte de restauració de les zones cremades de Rasquera ha obert un ventall de possibilitats que són conseqüència del treball efectuat, que han permès altres actuacions paral·leles amb l’objectiu compartit d’evitar possibles rics d’incendis. Una d’elles és la introducció de ramats amb la finalitat que netegin el sotabosc. En aquesta línia, els membres de l’Associació de Ramaders de la Cabra Blanca de Rasquera, poden portar els seus ramats a pasturar en aquesta zona ja recuperada i netejar de forma natural el malmès subsòl. Amb aquesta neteja, també s’ajuda a millorar la qualitat del sotabosc que després es convertirà en l’aliment d’aquests animals.

Una altra de les accions que es contemplen amb la col·laboració de l’Ajuntament és que els troncs retirats siguin aprofitats per a biomassa i que serveixin de combustible per escalfar l’escola municipal. L’Ajuntament no descarta tampoc la possibilitat d’avançar en el projecte de la planta de compostatge que té sol·licitada que facilitaria l’aprofitament natural d’una part de la trituració de les restes vegetals que s’estan extraient.

La finalitat del projecte que era, doncs, retirar tots els arbres cremats i triturar les restes del bosc de la Serra de Cardó, s’ha convertit en noves iniciatives de caire sostenible. Tanmateix, la neteja de banda i banda de totes les pistes que travessen les zones cremades, servirà per a futures franges contraincendis, creant unes pistes amples i netes de restes que faran possible, si més no en les zones treballades, evitar riscos en cas d’incendis tant greus com els succeïts la primavera passada.

Galeria d'imatges