L'Arxiu de la Catedral de Tortosa reobre després de la restauració, cofinançada per la Diputació

El Bisbat i l'Ajuntament tortosí són els altres dos impulsors de la millora de l'accés a aquest valuós fons, amb documents dels segles XI a XX.

18/05/2012

L’Arxiu Capitular de la Catedral de Santa Maria de Tortosa ha obert avui les portes després de gairebé tres anys, durant els quals s’han realitzat les obres de restauració i rehabilitació que permeten l’accés dels investigadors als fons documentals de gran valor que conté. La Diputació de Tarragona, l’Ajuntament de Tortosa i el Bisbat de Tortosa han fet possible aquest projecte, amb una inversió total de més d’1 milió d’euros.

Amb l’acte inaugural d’avui es tanca un projecte iniciat per les tres institucions el 10 de desembre de 2009, quan es va signar un acord de col·laboració que establia l’objectiu i les aportacions econòmiques de cadascuna d’elles: 440.000 euros per part de la Diputació de Tarragona, 320.000 euros de l’Ajuntament de Tortosa i 250.000 per part del Bisbat de Tortosa.

La inauguració oficial de l’arxiu capitular ha tingut lloc aquest matí, en un acte en què han assistit el bisbe de la Diòcesi de Tortosa, Xavier Salinas; el president de la Diputació de Tarragona, Josep Poblet; l’alcalde de Tortosa, Ferran Bel; el degà-president Capítol Catedral, Mn. Xavier Salinas, l’arquitecte Josep Lluís Guinovart, i el canonge arxiver de la Catedral, Josep Alanyà.

Les obres han consistit bàsicament en dues actuacions principals: per una banda, la creació d’un nou accés directe a l’Arxiu, pel carrer de la Costa dels Capellans; i de l’altra, l’adequació de les diferents sales de consulta i investigació adequant-les a la temperatura i humitat necessàries per tal de conservar l’arxiu en òptimes condicions. D’aquesta manera es posa fi al problema d’accessibilitat i d’espai que hi havia, motiu pel qual estava tancat als estudiosos i investigadors.

A més, durant aquest període s’han realitzat treballs d’inventari, creant una base de dades de l’arxiu, una tasca complexa atesa la gran diversitat de documentació que existeix. En aquest sentit, el Bisbat està estudiant la possibilitat de digitalitzar el fons, que inclou documents únics i de gran valor, com un Missal portat des d’Avinyó pel primer bisbe de Tortosa, l’any 1055. L’arxiu consta de 350 còdex, cartularis, incunables i documents datats a partir del segle XI i fins al segle XX. Aquest arxiu és un dels més destacats del nostre territori i de l’Estat per la gran quantitat d’obres que conserva, pel bon estat en el que ens han arribat i per l’exclusivitat i antiguitat d’algunes d’elles.
Així s’ha posat de manifest a l’acte d’inauguració, durant el qual el Bisbe de Tortosa, Mn. Xavier Salinas, ha qualificat de “decisiva” la col·laboració amb la Diputació de Tarragona i l’Ajuntament de Tortosa; un acord que “fomenta la conservació de les arrels culturals del nostre territori”, ha afegit. A més, ha definit l’Arxiu com “el tresor que durant tants segles ha conreat el Capítol Catedralici a través d’una dedicació discreta però eficaç”.

En aquest sentit, el president de la Diputació de Tarragona, Josep Poblet, ha qualificat l’arxiu com el més important del país i del món en aquesta matèria. I ha destacat “el compromís i la responsabilitat de la Diputació en la preservació i divulgació del patrimoni cultural” de les nostres comarques, per tal de “contribuir a una societat del coneixement indispensable per al futur”. Per aquest motiu, la Diputació de Tarragona té una especial cura dels fons documentals, a través de subvencions per a la gestió dels arxius, actuacions de restauració de fons documentals i l’edició de catàlegs o inventaris com el Catàleg de l’Arxiu Territorial de Tortosa de 1574, de Jesús Massip, i l’Inventari de l’Arxiu Històric de Tortosa.

Així mateix, Josep Poblet ha assenyalat que el soroll motivat per la situació que viu el país no pot tapar la realitat que s’està materialitzant en aquest moment, amb obres molt importants i molt ben realitzades, com potser el campus de la URV a les Terres de l’Ebre i la restauració d’aquest Arxiu. També ha explicat que la Catedral de Tortosa, juntament amb el Reial Monestir de Santa Maria de Poblet, és un dels referents més importants del país i que és important conservar i mantenir. D’altra banda, Poblet ha anunciat que en aquests moments la Diputació està treballant en un conveni per restaurar deu importants còdex que figuren a l’Arxiu Capitular, un treball complex que durarà tres anys, però que donada la importància de les obres així ho requereixen.

Per la seva banda, l’alcalde de Tortosa, Ferran Bel, ha fet una valoració molt positiva de la rehabilitació de l’Arxiu Capitular, ja que “posarà el seu contingut, de referència mundial, a l’abast dels investigadors”. A més, ha destacat que és un pas més dins del projecte de restauració de la Catedral de Tortosa, que “contribueix a la dignificació i millora del nucli antic de la ciutat”.

Galeria d'imatges