L'Escola d'Art i Disseny de la Diputació a Tortosa restaura tres aparells científics de la Facultat de Física de la UB

Josep Poblet lliura els instruments restaurats al vicedegà de la Universitat de Barcelona Santiago Vallmitjana.

21/05/2012

Un ressonador acústic i dos diapasons del segle XIX. Són els tres instruments científics que acaba de restaurar l’Escola d’Art i Disseny de la Diputació a Tortosa a través dels seus Tallers de Conservació i Restauració de Béns Culturals. Un material d’elevat valor patrimonial que pertany a la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona, i que abans de la seva restauració presentava un estat de conservació deficient. Els treballs de recuperació han consistit, principalment, en la neteja de les superfícies, la consolidació de metalls, la reconstrucció d’elements i el muntatge.

El president de la Diputació de Tarragona, Josep Poblet, va lliurar ahir aquests tres aparells al vicedegà de la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona, Santiago Vallmitjana, en un acte celebrat a l’Escola d’Art i Disseny de Tortosa, que va comptar amb l’assistència dels vicepresidents de la Diputació Albert Vallvé i Pere Panisello; dels diputats Álvaro Gisbert i Joan Josep Malràs, i de la directora del centre, Carmen Clemente.

Durant l’acte de lliurament de les peces Poblet va reconèixer la important tasca duta a terme pels alumnes dels Tallers de Restauració, i es va referir a l’Escola d’Art i Disseny de Tortosa com “un centre d’excel·lència que es caracteritza per la qualitat professional i humana”. Al seu torn, Vallmitjana va agrair a la Diputació de Tarragona la predisposició i col·laboració mostrada des del primer moment, i va destacar l’esforç i el mèrit del treball dut a terme a l’Escola, “una feina que ens ha permès recuperar tres instruments d’indubtable valor patrimonial”. Així mateix, el catedràtic Santiago Vallmitjana va afirmar que la Universitat de Barcelona està disposada a continuar treballant amb l’Escola d’Art i Disseny de Tortosa pel que fa a la restauració d’altres aparells científics que han marcat una referència en el món de la ciència.

El ressonador és un analitzador, un aparell que permet calcular, d’una manera senzilla, diferents freqüències del so. El diapasó és un instrument científic emprat en l’àmbit de la física i de la música que permet realitzar experiències acústiques i reproduir una nota variable amb l’objectiu d’afinar un instrument musical.

Pioners en restauració de material científic
La restauració de material científic és una de les especialitats dels Tallers de Conservació i Restauració de Béns Culturals de l’Escola d’Art i Disseny de la Diputació a Tortosa. Precisament, la directora del centre, Carmen Clemente, va destacar ahir durant la seva intervenció que l’Escola es va iniciar en aquest camp l’any 1994, i des de llavors “hem recuperat més de 32 instruments científics, esdevenint pioners en restauració d’aquest tipus d’aparells”.

El patrimoni científic i tecnològic comprèn un conjunt diversificat d’objectes creats amb tot tipus de material, entre els quals trobem els instruments científics. Tal com va explicar la directora del centre de Tortosa “el criteri d’intervenció consisteix en la recuperació d’aspectes materials, formals i estructurals, i si l’obra no perilla, també dels aspectes funcionals, reconstruint-se els elements perduts per a la seva posada en marxa”. La restauració d’aquest tipus d’aparells requereix un estudi previ i el treball multidisciplinari.

Divuit anys recuperant patrimoni cultural
A més de restaurar material científic, l’Escola d’Art i Disseny de la Diputació a Tortosa també està especialitzada en la restauració d’obra pictòrica i escultòrica, de material documental i obra gràfica, de material arqueològic, i de material etnològic. Els elements recuperats pels Tallers de Conservació i Restauració de Béns Culturals d’ençà de la seva creació, l’any 1994, pertanyen a ajuntaments i entitats sense ànim de lucre, tant de les Terres de l’Ebre i del Camp de Tarragona, com d’altres punts de Catalunya i de l’Estat.

Fins ara, el centre ha retornat l’esplendor a obres tan destacades com el casc islàmic de ferro trobat en unes excavacions a Tortosa; les butlles pontificals medievals de les parròquies de Vilafortuny, la Pineda i Barenys, dipositades a l’Arxiu Històric Arxidiocesà de Tarragona; la creu de terme gòtica del municipi de Conesa; el pas de Setmana Santa de la parròquia de Sant Josep Obrer de Reus, o la lluna de vidre i l’espectrogoniòmetre de l’Observatori de l’Ebre, a Roquetes. En total, l’Escola d’Art i Disseny de la Diputació a Tortosa ha restaurat fins a la data prop de 300 elements patrimonials i històrics esdevenint, així, un centre referent a Catalunya en matèria de restauració.

L’Escola d’Art i Disseny de la Diputació a Tortosa s’ha convertit ja en un referent a nivell de tot el país, en la restauració d’aparells científics, prova d’això és que fins el dia d’avui ha restaurat aparells científics de gran valor per a la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona, Instituto Andaluz de Geofísica de la Universidad de Granada, Instituto Geográfico Nacional de Madrid, Observatori Fabra de Barcelona i Observatori de l’Ebre de Roquetes.

Galeria d'imatges