L'obra de la pintora Magda Folch enceta el cicle d'exposicions dedicat a les dones artistes del territori, en el marc dels 40 anys del MAMT

El president de la Diputació, Josep Poblet, presenta la mostra i el llibre sobre l'autora, obra de Josep M. Rosselló i Carme Puyol

12/03/2016
Tarragona
Comunicació
El diputat Joan Olivella i el president de la Diputació, Josep Poblet, en l'obertura de la mostra

Va ser una pintora pionera, atrevida i singular, amb obres "de factura superba", assenyala l'artista Josep Maria Rosselló, coautor del llibre Magda Folch, la mirada impressionista, escrit conjuntament amb la historiadora Carme Puyol. No obstant la seva vàlua com a pintora i el prestigi que va assolir en determinats cercles artístics del país, Magda Folch (Reus, 1903 – Tarragona, 1981) encara és força desconeguda entre el gran públic. Els temps convulsos que li va tocar viure -ella i el seu marit, Emili Donato, van ser represaliats passada la Guerra Civil-, unit al fet de ser dona, no van  facilitar la projecció de la seva figura i obra. Ara, el llibre de Rosselló i Puyol, editat per la Diputació de Tarragona a través de la col·lecció Tamarit, i una exposició antològica de pintures al Museu d'Art Modern de la Diputació de Tarragona (MAMT), pretenen pal·liar aquest fet.

Però aquest desconeixement generalitzat no només afecta a Magda Folch: altres pintores del territori van viure situacions similars al llarg dels segles XX o XIX. Per aquest motiu, el MAMT (www.dipta.cat/mamt) aprofita el 40è aniversari de la seva fundació per reivindicar i posar en valor a dones artistes que van néixer al Camp de Tarragona o a les Terres de l'Ebre, o que hi estan vinculades d'alguna manera. Així, un cop finalitzi l'exposició dedicada a Magda Folch, els actes -emmarcats en el cicle Femení Plural- continuaran amb mostres artístiques de dones nascudes entre els anys 1870 i 1950, entre 1951 i 1975, i els anys posteriors.

Inauguració multitudinària

El llibre Magda Folch, la mirada impressionista i l'exposició del mateix nom es va inaugurar dijous al vespre al MAMT, en un acte encapçalat pel president de la Diputació, Josep Poblet, acompanyat del diputat de Cultura de la institució, Joan Olivella; la directora del museu, Rosa Ricomà; els autors del llibre, Josep M. Rosselló i Carme Puyol; el director dels serveis territorials de Cultura de la Generalitat, Jordi Agràs; l'alcalde de Reus, Carles Pellicer, i la directora dels serveis de Cultura de la Diputació, Pilar Casas. Així mateix, hi van assistir Josep Emili Donato, fill de Magda Folch, i Maria Bonet, néta de la pintora.

Davant el nombrós públic que omplia la sala d'actes, es va posar de manifest el doble perfil de Folch: el pedagògic, atès que va ser mestra, i l'artístic. Al mateix temps, es van destacar les diferents temàtiques de l'artista -retrat, paisatge, quotidianitat-, i les diferents etapes de l'artista, des del preciosisme dels seus inicis fins a l'obra "atrevida" de les darreres èpoques, fruit d'una evolució "clara i neta" que coincideix amb el seu pas per Eivissa. És en aquesta illa, en la qual ella i el seu espòs van arribar en ser represaliats pel règim franquista, on l'autora s'allibera fins arribar a un estil postimpressionista.

L'exposició consta d'una seixantena d'obres, la majoria pertanyents a col·leccions particulars, que es poden contemplar al MAMT fins a l'1 de maig. Al mateix temps, el Museu de Reus (www.museudereus.cat) complementa aquesta antològica dedicada a l'autora amb la mostra Magda Folch, la mestria del retrat, que s'ha inaugurat aquest divendres i que romandrà oberta fins al 15 de maig. Totes dues exposicions s'han coordinat en el temps per tal que el públic les pugui visitar en paral·lel i obtingui, així, una visió completa de l'extensa i singular obra d'aquesta pintora, les obres de la qual, en paraules de Josep Maria Rosselló, "són per treure's el barret". El president de la Diputació, Josep Poblet, ha assistit, aquest divendres al vespre, a l'acte d'inauguració de la mostra de Magda Folch a Reus, durant el qual també s'ha presentat el llibre Magda Folch, la mirada impressionista.

Etiqueta:
Galeria d'imatges
  • Un moment de l'obertura de la mostra
  • Rosselló, Pellicer, Poblet, Agràs i Olivella, en la presentació
  • La presentació, amb la sala d'actes plena
  • Presentació del llibre al Museu de Reus
  • Poblet i Agràs visitant l'exposició al Museu de Reus