Durant dos anys els socis del projecte SOULFOOD han treballat de manera coordinada per tal de compartir experiències, conèixer les necessitats de productors agrícoles i iniciatives socials, aprendre de bones pràctiques a nivell internacional i desenvolupar una eina tecnològica que oferís la millor solució possible a les necessitats detectades. Aquesta eina ha estat el resultat del projecte: una plataforma digital que connecta a productors agrícoles locals amb iniciatives socials per tal d’aprofitar els excedents agroalimentaris en origen amb finalitats socials.
L’eina SOULFOOD dona resposta a la mancança identificada després d’analitzar 24 bones pràctiques a nivell europeu de disposar d’una plataforma digital que uneixi el sector primari amb els actors socials.
L’aplicació digital s’ha testejat entre els mesos de novembre de 2024 i maig de 2025, seguint una metodologia àgil, en condicions reals i amb la participació directa dels usuaris finals, productors i entitats. L’eina s’ha anat millorant gràcies a la incorporació de les propostes dels diferents agents implicats.
Així, durant la seva fase de proves, on hi han participat productors agrícoles i entitats socials reals del Camp de Tarragona i Lituània, ja s’han salvat gairebé 20.000 quilos d’excedents alimentaris (fruites i verdures com carabasses, fruits del bosc, patates, tomàquets, etc) destinats a entitats socials de redistribució d’aliments. La valoració de l’eina ha estat molt positiva, tant per part de les entitats socials com dels productors participants, destacant-ne la seva utilitat. Aquests resultats mostren com efectivament la digitalització pot contribuir a fer més eficient i efectiva la gestió de la pèrdua alimentària.
Durant el testeig, els socis també han organitzat diferents esdeveniments d’aprenentatge mutu, que han esdevingut plataformes per al diàleg entre els productors locals i les iniciatives socials. Han permès l’intercanvi d’idees i de necessitats. Per tant, SOULFOOD representa un exemple de com s’ha pogut construir una eina digital gratuïta de manera coordinada amb els agents que la fan servir, recollint les seves propostes de millora i les seves impressions en tot moment.
