Un any més la Diputació de Tarragona s’adhereix al manifest redactat per l’Agència de Salut Pública de Catalunya amb motiu del Dia Mundial de la Sida, que es commemora cada 1 de desembre. Més de 130 empreses, institucions i entitats ens sumem al comunicat i el fem públic per conscienciar la societat de la importància d’erradicar aquesta malaltia.
L’1 de desembre se celebra el Dia Mundial de la Sida amb l’objectiu de conscienciar la societat i implicar-la en la resposta envers el VIH arreu del món.
Des de l’any 1987, cada 1 de desembre al món es commemora el Dia Mundial de la Sida per donar suport a les persones que viuen amb el VIH i a les que estan afectades pel virus; per recordar les persones que han mort per malalties relacionades amb la sida i per no oblidar que hem de continuar actius, sense treva, en la resposta enfront del VIH. Aquest any 2020 totes les mirades estan sobre la pandèmia de la COVID-19 i com aquesta afecta la nostra salut. La COVID-19 ha fet que sigui evident, una vegada més, que la salut s’interrelaciona estretament amb altres qüestions fonamentals com les desigualtats, els drets humans, la igualtat de gènere, la protecció social i l’economia.
Per acabar amb les pandèmies del VIH i de la COVID-19, coincidents en el temps, és necessària la mateixa aproximació holística basada en els principis de salut pública: equitat, solidaritat, accés al sistema sanitari i que la
societat s’involucri en les mesures que es prenen. És clau que se’n segueixi impulsant el monitoratge, la prevenció, la detecció precoç i el tractament, i eliminar l’estigma i la discriminació associats, posant les persones en el
centre de les actuacions, fonamentant-les en els drets humans i amb perspectiva de gènere.
Per avançar en aquests objectius, el compromís polític i social existent a Catalunya ens han permès desenvolupar eines com el Pla d’acció enfront del VIH i altres ITS 2016-2020, l’Acord nacional per afrontar l’epidèmia del VIH
a Catalunya i lluitar contra l’estigma relacionat i el Pacte social contra la discriminació de les persones que viuen amb el VIH. Instruments com el Programa de prevenció, control i atenció al virus d’immunodeficiència humana,
les infeccions de transmissió sexual i les hepatitis víriques faciliten la planificació, l’impuls, la coordinació i l’avaluació de les estratègies que ens han de conduir al control i l’eliminació d’aquests problemes de salut. Només si les administracions, les entitats comunitàries, les societats científiques i la ciutadania treballem amb empenta i de forma coordinada aconseguirem millorar la qualitat de vida de tota la població, evitar noves infeccions,
fer-ne el diagnòstic i tractar-les precoçment, així com abordar nous reptes com ara l’envelliment prematur de les persones amb VIH de forma efectiva.
En aquest Dia Mundial de la Sida 2020, sincronitzem els esforços i apel·lem a la responsabilitat compartida, sense excepció, per aconseguir una societat més sana. La meva salut és la salut de totes i tots.
