Cultura

La figura i l’obra de l’artista tèxtil Josep Royo centra un nou volum de la col·lecció Tamarit

El llibre s’ha presentat aquest divendres al Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona amb la participació del diputat de Promoció Social i Cultural, Óscar Sánchez, de l’autor del llibre, Carles Guerra i del propi artista, Josep Royo
  • Publicat30/10/2023

 

El Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona (MAMT) ha acollit aquest divendres la presentació d’un nou volum de la Col·lecció Tamarit dedicat a l’artista tèxtil Josep Royo. Sota el títol: Josep Royo. Una forma oberta que cau a pes, el llibre de Carles Guerra posa en relleu la vasta producció artística de Royo i el seu destacat paper en l’evolució de l’art tèxtil. En aquest sentit, l’autor ha volgut mostrar no només l’artista tèxtil sinó també al Royo pintor, professor i promotor cultural. L’investigador i crític d’art Carles Guerra ja va comissariar l’exposició amb el mateix títol produïda pel Museu d’Art Modern el passat mes de febrer.

Amb la presentació de Josep Royo. Una forma oberta que cau a pes, la Col·lecció Tamarit arriba al seu volum número 45. Coeditada per la Diputació de Tarragona i Viena Edicions, aquesta col·lecció posa en valor artistes nascuts a la demarcació de Tarragona o que han estat vinculats a les comarques tarragonines al llarg de la seva vida i obra.

L’acte de presentació del llibre ha comptat amb la participació del diputat de Promoció Social i Cultural, Óscar Sánchez; de l’autor del llibre, Carles Guerra i del propi artista, Josep Royo. El diputat Sánchez s’ha referit a Royo com un “gran creador estretament vinculat a la demarcació” i ha afegit que el llibre que avui presentem “descobreix i reivindica més que mai el seu talent”, ja que el fet d’haver col·laborat amb artistes com Miró, Tàpies o Chillida ha fet que moltes vegades la seva figura quedés eclipsada per l’ombra d’aquests grans noms.

D’altra banda, Sánchez s’ha referit a la col·lecció Tamarit com “un exemple del suport de la Diputació de Tarragona als creadors i creadores vinculades al Camp de Tarragona, les Terres de l’Ebre i el Baix Penedès”, amb l’edició d’obres que difonen i preserven el seu llegat “per visibilitzar l’enorme talent que sorgeix de casa nostra i que té una vocació i un abast universal”.

Tapissos que brillen amb llum pròpia

Des del febrer fins al maig de 2023 el Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona va acollir l’exposició que ha inspirat el llibre de Carles Guerra sobre l’artista Josep Royo. Allunyat de l’ombra d’altres artistes amb qui va col·laborar (Miró, Tàpies o Chillida), Josep Royo presentava al MAMT l’exposició temporal més completa sobre la seva obra tèxtil. S’hi mostraven una vintena de tapissos d’entre 1966 i 1988 però també obra sobre paper i documentació relacionada amb l’autor. Obres que ara es poden consultar en el llibre que s’ha presentat aquest divendres al Museu d’Art Modern.

Del World Trade Center de Nova York a la Fundació Miró de Barcelona

Josep Royo (Barcelona, 1945) ha estat reconegut com l’artista tèxtil que va fabricar una sèrie d’obres monumentals per a Joan Miró: els tapissos de Tarragona (1970 i 1972), un dels quals s’exposa permanentment al MAMT; al  World Trade Center de Nova York (1974), desaparegut en l’atac a les Torres Bessones el 2002; a la National Gallery of Art de Washington (1977); a la Fundació Joan Miró de Barcelona (1979); a la Fundació la Caixa (1980), i a la Fondation Maeght de Saint-Paul de Vence (1980). Tones de llana sortides, en gran part, de l’antiga Farinera, el taller que estava situat a tocar del Port de Tarragona. L’artista també va col·laborar amb Antoni Tàpies o Eduardo Chillida. En paral·lel a aquestes i altres col·laboracions, Josep Royo va mantenir una activitat pròpia ben prolífica que és la que centra el llibre que s’ha presentat aquest divendres.

Restauració del Tapís de Tarragona al MAMT

Precisament la Diputació de Tarragona ha restaurat aquest 2023 el Tapís de Tarragona  de Joan Miró i Josep Royo, una de les peces artístiques més emblemàtiques que exhibeix el Museu d’Art Modern de la Diputació des del 2007 i que és propietat de Creu Roja. La intervenció va anar a càrrec de la conservadora i restauradora especialitzada en tapissos i teixits Marina Blanch, professional que també ha treballat recentment en la restauració del Tapís de la Fundació de la Fundació Joan Miró de Barcelona i del Tapís de la Fundació ”la Caixa”, totes dues obres de Miró i Royo.

 

 
Josep Royo. Una forma oberta que cau a pes, a càrrec de Carles Guerra, posa en relleu la vasta producció artística de Royo i el seu destacat paper en l’evolució de l’art tèxtil
Josep Royo. Una forma oberta que cau a pes, a càrrec de Carles Guerra, posa en relleu la vasta producció artística de Royo i el seu destacat paper en l’evolució de l’art tèxtil

Notícies relacionades