Més de 300 alumnes de 19 centres educatius del Camp de Tarragona, Terres de l'Ebre i el Baix Penedès han participat a la darrera edició dels Premis InJUè Emprèn Dipta.cat. El certamen, impulsat per la Diputació de Tarragona conjuntament amb la Càtedra d’Emprenedoria de la Universitat Rovira i Virgili va néixer l’any 2019 amb l’objectiu de fomentar l’esperit emprenedor entre els joves.
Aquest dijous s’han lliurat els premis en un acte celebrat a l’Auditori Diputació, que ha comptat amb la participació de la presidenta de la Diputació de Tarragona, Noemí Llauradó; del diputat delegat de Promoció Econòmica i Ocupació, Pere Granados i del director de la Càtedra d’Emprenedoria de la URV, Xavier Càmara.
Durant la seva intervenció, la presidenta de la Diputació de Tarragona, Noemí Llauradó, s’ha referit als InJUè com “uns premis consolidats que són un referent en emprenedoria jove” i ha afegit que el certamen “convida a reflexionar sobre assumptes de màxima actualitat per aportar i proposar solucions”. Aquest premis, ha assenyalat, “son una mostra més del suport que des de la Diputació donem a l’emprenedoria”.
De la seva banda, el diputat Pere Granados ha posat en valor “la tasca que duem a terme des de la Diputació de Tarragona per impulsar el talent local, tant des del territori com per al territori”. Una feina que contribueix al progrés col·lectiu, “amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida a la demarcació."
Finalment, el director de la Càtedra d’Emprenedoria de la URV, Xavier Càmara, ha destacat que “l’emprenedoria és la capacitat de transformar idees en solucions reals per afrontar els reptes del territori i contribuir, així, a construir un futur millor per a tothom”.
Els guanyadors
El projecte AQUA RENOVA, creat per alumnes del Col·legi Santa Teresa de Jesús de Tarragona, s’ha endut el premi en la Categoria ESO per un projecte sobre la conservació de l’aigua que proposa un sistema innovador de recollida de l’aigua de pluja a través de façanes especials per emmagatzemar-la i reutilitzar-la.
En la Categoria Batxillerat, el projecte premiat ha estat EDUINFINITY, d’alumnes de l’Escola Internacional del Camp (Salou), es tracta d’una aplicació que personalitza els mètodes d’aprenentatge per a cada alumne, tenint en compte les seves capacitats. D’altra banda, alumnes de l’Institut Baix Camp (Reus) s’han endut el guardó en la Categoria Cicle Formatiu de Grau Mitjà pel projecte PETAMICS, que proposa activitats extraescolars per a nens i nenes en un espai envoltats d'animals de protectores, i teràpies per a interactuar amb ells. Finalment, en la Categoria Cicle Formatiu de Grau Superior el guanyador ha estat el projecte ECO VAIG ECO TORNO, de l’Institut de l’Ebre (Tortosa), una aplicació que permet reservar vehicles elèctrics autònoms i accessibles. La plataforma combina intel·ligència artificial, connectivitat i energies netes, oferint una experiència de transport eficient, segura i respectuosa.
Els quatre projectes guanyadors rebran un premi de 1.300€ cadascun que els centres educatius podran destinar al foment dels valors emprenedors entre el seu alumnat. A més, també s’han lliurat quatre reconeixements dotats en 700€ per a cadascuna de les categories. Els projectes que han obtingut els reconeixements han estat: REVIVE WATER, de l’Institut Escola Mare de Déu del Portal (Batea), per la creació d’un filtre per netejar i reutilitzar l'aigua i evitar-ne el malbaratament; STUD-IA, de l’Institut Antoni Martí i Franquès (Tarragona) que presenta una plataforma integral per facilitar la gestió de classes, tasques i avaluació dels estudiants; RESCAT VITAL, de l’Institut Baix Camp (Reus), que proposa una solució cobrir les necessitats terapèutiques de les persones a través d’animals rescatats i abandonats, i FOCUSRIDE, de l’Institut d’Horticultura i Jardineria (Reus) per una aplicació que integra seguretat viària, gestió del temps i mobilitat sostenible en una sola plataforma, concebuda per ajudar els usuaris a minimitzar distraccions al volant i gestionar el temps d’ús de dispositius electrònics.
Per a cada categoria es proposava un repte diferent. En aquest sentit, els estudiants d’ ESO havien de contribuir a la conservació de l’aigua i/o resoldre el problema de la sequera; els de BATXILLERAT havien de trobar solucions per a fer un bon ús de la intel·ligència artificial per millorar l’aprenentatge als centres educatius; als Cicles Formatius de Grau Mitjà les accions havien de servir per contribuir al benestar animal i als Cicles Formatius de Grau Superior, per millorar la mobilitat fent-la més sostenible.
En total, s’hi han presentat 90 projectes, que s’han creat a centres educatius d’arreu de la demarcació (en concret dels municipis d’Amposta, Batea, Calafell, Reus, Salou, Tarragona, Tortosa i Vila-seca). El desenvolupament del treball s’ha fet partint de les formacions prèvies realitzades als centres educatius i adreçades a l’orientació i professionalització de les propostes presentades.
L’acte ha comptat amb la participació de Mònica Boladeres, enginyera química, docent i il·lustradora, impulsora del projecte educatiu Rubikids. un projecte innovador que treballa les matemàtiques i les emocions amb el Rubik. i que recentment ha impulsat una nova iniciativa MOMO: un projecte artístic que combina il·lustració en directe, creativitat i connexió amb el públic. Boladeres ha ofert una conferència sota el títol “No esperis el moment perfecte, crea’l”.
En el conjunt de les 5 edicions realitzades fins ara, han participat al certamen més de 1.600 alumnes i 35 centre educatius del Camp de Tarragona, les Terres de l’Ebre i el Baix Penedès.

